Stefan och Tryffelsvinet

“Varför heter ni Tryffelsvinet – undrar vi?”

“Tryffelsvin är bra på att nosa upp godsaker och det är ju det vi har som uppgift i Tryffelsvinet dvs att nosa upp goda viner till våra medlemmar. Vi tyckte också det var ett roligt namn som man kommer ihåg och gör en på gott humör! Vi ville inte bli ytterligare en av många hundra importer som heter vin någonting säger Stefan Schlyter”.

Stefan Schlyter var med och grundade Tryffelsvinet 2003 och då hade även vinintresset tagit rejäl fart för oss – så vi har en lång relation med denna vinimportör. Under våren 2020 står det klart att Stefan sålt sitt livsverk till Viva Gruppen som storleksmässigt är en riktig bjässe på den svenska vinmarknaden jämfört med Tryffelsvinet. Enligt uppgift så ska Tryffelsvinet och dess vinklubb leva kvar som en del av Viva Gruppens fine wine-satsning som drivs av dotterbolaget The Wine Collection AB.

Stefan inledde sin vinkarriär på SAS i slutet av 80-talet då han ansvarade för taxfreeutbudet och utvecklade ett koncept för bra viner. Här kunde han bygga upp de personliga relationer som är så viktiga i ”fine wine” världen och som senare kom till pass i Tryffelsvinet. Han bytte sedan bana och arbetade för Elektrolux i Singapore och vände sedan hem till Sverige och gav sig in i databranschen innan IT-kraschen kom och vinets värld öppnade sig igen.

Tryffelsvinet startade med några vinälskare som ville att fler svenskar skulle få ta del av alla de fantastiska viner de druckit men som aldrig hittade fram till Sverige. Tryffelsvinet var allra först med att erbjuda hemleveranser av vinlådor. De erbjöd olika temalådor och hjälpte sedan privatpersoner med att göra en privatimport av lådorna via Systembolaget. I en lagerlokal packade de alla lådor själva och intresset för lådorna var så stort att de bestämde sig för att satsa på Tryffelsvinet.

Idag har Tryffelsvinet över 10 000 medlemmar och har hittat en förvånansvärt bra balans mellan kvalitetsviner som är överkomliga för de flesta prismässigt och riktigt exklusiva viner i små volymer. Från Bourgogne har man regelbundet erbjudit flaskor från Domaine Comte Georges de Vogüé, Robert Groffier, Etienne Sauzet, Jean-Claude Boisset och fyndigt prissatta Christophe Cordier. Från Piemonte ingår Azelia, Saffirio och inte minst Piero Busso i stallet.

Under åren har Stefan och Tryffelsvinet utvecklat en långvarig relation med den sydafrikanska vinproducenten Simonsig som är flitigt representerad på Systembolaget. Av vinet Simonsig Chardonnay varunummer 2032 pris 94:- går hela produktionen till Sverige. I samarbete med Stefan gjorde Simonsig om produktionen av detta vin för några år sedan. Nu används endast franska ekfat och detta är ett elegant vin numera säger Stefan.

Vinprovning med Stefan hösten 2019 i Göteborg

Det finns över ett tusen registrerade vinimportörer i Sverige varav en förkrossande majoritet drivs på hobbynivå. Tryffelsvinets väg till en vinimport som gick att leva på har gått genom mängder av offerter till Systembolagets småpartisläpp. Tack vare de vassa producenter man efter hand lagt till i stallet har det lett till många lanseringar. Många viner med små svenska allokeringar har också lagts i Systembolagets beställningssortiment och sedan får Tryffelsvinets medlemmar ett mail om lanseringen och därefter är det först till kvarn som gäller.

Tröskeln för att lyckas få in sina viner på Systembolaget blir bara högre och högre säger Stefan. Konkurrensen för att sälja vin till restauranger är stenhård och för den som går med egna vinimportörsdrömmar är det betydligt tuffare idag än 2003 när Tryffelsvinet startade. Vinklubben har varit lite av nyckeln till framgången säger Stefan, det tar tid att bygga upp ett förtroende hos kunderna.

Vi pratar om Systembolagets roll 2020 när det numera finns så många distansförsäljare som erbjuder kvalitetsviner online och där villkoren bl a är att distansförsäljarens bolag är registrerat i ett annat EU land. Stefan tycker att Systembolaget har en svår roll men sköter sig jättebra. Han har själv genom åren räknat mycket på om det skulle vara värt att starta ett bolag i Danmark men kommit fram till att det inte är det. De kundundersökningar som Tryffelsvinet gjort bland sina medlemmar har inte heller gett stöd för denna tanke.

En passionerad vinälskare in action

Stefan fyller 63 våren 2020 och har under många år jobbat 7 dagar i veckan och det finns ingen i hans familj som kan ta över företaget så när Viva Gruppen ringde kändes det helt rätt att sälja.

“Men vad ska du göra nu då – undrar vi?”

“Ta det mycket lugnare i livet och inte starta ett nytt företag säger Stefan. Dörren till vinvärlden är inte helt stängd men någon professionell vinimport blir det inte. Resor med familjen står högt uppe på dagordningen.”

Genom åren har vi handlat mycket vin, främst från Bourgogne, av Tryffelsvinet. När möjlighet har getts har vi deltagit i provningar med Stefan och slagits av vilken passionerad vinälskare han är och vinsverige har definitivt blivit en profil fattigare nu. Vi vill rikta ett stort tack till Stefan för att du tog dig tid att medverka i denna intervju och vi önskar dig lycka till framöver.

 

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Your email address will not be published.