Recension av Paul Svensson Grönsaker A-Ö

Fotograf: Charlie Drevstam

Grönkål med smörsås och pocherat ägg, Långbakad rödbeta med hallon och getost, Ramslökspasta…. ja listan kan göras oändligt lång. Hur låter det för en kokboksnörd? Ja, superläckert tänkte vi när vi började bläddra i Paul Svenssons nya bok ”Grönsaker A-Ö”. Det finns nog inte en grönsak som kan känna sig bortglömd i denna uppslagsbok om grönsaker. Men det ska också sägas att man med glädje även kan läsa boken från pärm till pärm och lära sig massor, t.ex visste ni att rödbetan är leverns bästa vän, att du som har balkong kan odla rädisor under den ljusa delen av året, så dem om och om igen samt skörda hela sommaren.

Varje enskild grönsak introduceras med intressanta fakta och följs därefter av en bruksanvisning där man kan läsa om när grönsaken smakar som bäst, hur den ska förvaras, vad den passar ihop med osv. Där finns också information om vad man inte ska slänga, t.ex stammen på broccoli, skalet av rotfrukter m.m. Förslag ges på vad man kan göra med dessa ingredienser som vi i vanliga fall oftast lägger i komposten. Där finns också information om vad man bör se upp med t.ex torr pepparrot och storvuxna rädisor, välja pumpa efter ändamål, ja mycket information som åtminstone vi aldrig haft en aning om.

Paul Svensson har i sitt eget introduktionsavsnitt skrivit att denna bok ”är en hyllning till den ätliga växten och dess otroliga möjligheter”. Det finns hur många recept som helst från avancerade till enkla. 512 sidor, 32 kapitel och 543 recept uppges boken ha i Pauls eget efterord. En bättre bibel för grönsaker kommer nog inte att varken hittas eller skrivas.

Paul är en svensk TV-kock, krögare och kokboksförfattare. Han gillar enkel, hållbar och grönsaksbaserad mat. Han arbetar passionerat för att öka respekten för att alla delar av råvaran ska tas tillvara så att vi på sikt ska kunna eliminera matsvinnet helt. Paul driver sedan 2014 Fotografiska i Stockholm som utsågs 2017 till världens bästa museirestaurang. 2019 öppnade han tillsammans med Tareq Taylor restaurangen och lanthandeln Paul Taylor i Sundbyberg.